Czy Range Rovery są uważane za luksusowe?

Zdjęcie wyróżniające

Przysłowie mówi, żeby nie oceniać książki po okładce – podobnie jest z klasą samochodu, o której nie należy pochopnie przesądzać. Atrakcyjność i status danego auta zależy w dużej mierze od kraju, w jakim się znajduje, a jednocześnie kraju pochodzenia. W Polsce zwykły amerykański krążownik, który w USA jest powszechnym autem segmentu D, może budzić o wiele większy podziw, niż europejski odpowiednik tej samej klasy. Przykładem może być Ford Mustang, który w Stanach Zjednoczonych nie jest synonimem luksusu ani sportu – ot zwykły odprysk dawnej świetności muscle-carów z lat 60. i 70. XX wieku. A czy Range Rovery są uważane za luksusowe? Oczywiście, ale warto dowiedzieć się, co za tym stoi. Range Rover to zupełnie inna para kaloszy – a właściwie dwie pary opon. Linia modeli brytyjskiego Land Rovera od lat 70. przebyła drogę od segmentu aut klasy średniej, przez klasę wyższą, aż – rzeczywiście – znalazła się w gronie aut luksusowych.

Czy Range Rovery są uważane za luksusowe?

Często widywane na ulicach i do złudzenia podobne – Land Rover i Range Rover. Nic dziwnego, bo chociaż są to dwie osobne marki, producentem jest niezmiennie brytyjski Land Rover. Range Rover jest linią modeli, która zaczęła powstawać w latach 60. XX wieku za sprawą inżynierów Gordona Bashforda i Spena Kinga. Bashford i King chcieli stworzyć auto, które łączyłoby zalety pojazdu terenowego z komfortem podróżowania tradycyjnej osobówki.

Czy Range Rovery są uważane za luksusowe? – jeśli tak, to co o tym zdecydowało?

Wiemy przecież, że wcześniej Land Rover skupiał się wyłącznie na pojazdach terenowych. Nie istnieje chyba film o Afryce i innych zakątkach Ziemi, gdzie panują ekstremalnie trudne warunki terenowe, w którym nie zobaczylibyśmy słynnego Defendera. Jako „Brytyjczyk” musiał wystąpić m.in. w serii filmów o Jamesie Bondzie.

Czy-Range-Rovery-są-uważane-za-luksusowe
Range Rover Classic

Pierwszy prototyp Range Rovera powstał w 1967 roku. Inżynierowie Land Rovera ukryli go pod kryptonimem „Velar” – od włoskiego „velare”, co dosłownie oznacza „ukryty”. Velar pozostał „velare” jeszcze przez 25 prototypów, bo łącznie Brytyjczycy wykonali ich 26 sztuk. Po trzech latach światu zaprezentowano pierwszy model Range Rovera. Pojazd ten był dokładnie taki, jaki miał być w zamierzeniu jego twórców – wszechstronny. Pierwszy Range Rover miał stały napęd na cztery koła, dwuczęściową tylną klapę i charakterystyczną linię nadwozia, która nawiązywała do tradycyjnych modeli Land Rovera. Było w nim jednak coś, co sprawiło, że bardzo szybko stał się żywą legendą na drogach – przede wszystkim na drogach, bo był protoplastą SUV-a, ale radził sobie nieźle także na bezdrożach. Zresztą, na fotografiach bardzo dobrze widać jeszcze nieco surowy charakter tego auta. Kolejne generacje wyglądały już coraz mniej „terenowo” i coraz bardzie „miejsko”. Wzrastał także poziom luksusu, zarówno od wewnątrz, jak i na zewnątrz.

Po 11 latach skutecznego podboju rynku Range Rover Classic został odświeżony w wersji pięciodrzwiowej, co uatrakcyjniło go jako pojazd dla rodzin, które wówczas potrafiły być jeszcze bardzo liczne. Nadwozie zbytnio się natomiast nie zmieniło.

Czy-Range-Rovery-są-uważane-za-luksusowe
Range Rover Classic w wersji 5-drzwiowej

Range Rover z 1994 roku. Przepustka do segmentu SUV-ów klasy luksusowej

Kolejnym przełomem w historii Range Rovera była druga generacja tego modelu (P38A). Gdy na niego popatrzymy, widać już skok o półkę w górę – do segmentu aut klasy wyższej. Range Rover pozbywa się wówczas niemal ostatecznie swojej terenowej przeszłości, choć nadal pozostaje mu coś z Land Rovera Defendera z tamtych lat. Podobieństwa widać gołym okiem. Niemniej w istocie są to już dwa zupełnie inne auta.

Inżynierowie zachowali w drugiej generacji mocne nadwozie oraz silniki od dużej pojemności w dwóch wersjach: V8 o pojemności 4,0 litra i V8 o pojemności 4,6 litra. Później do gamy jednostek napędowych dołączył oszczędniejszy, 2,5-litrowy silnik Diesla konstrukcji BMW, co pozwoliło na lepsze dostosowanie pojazdu do potrzeb różnych klientów.

Wnętrze drugiej generacji Range Rovera zostało zaprojektowane z myślą o komforcie i luksusie. Użyto wysokiej jakości materiałów, takich jak skóra i drewno, a także wprowadzono zaawansowane technologie, w tamtym czasie wręcz podnoszące standard w segmencie SUV-ów wysokiej klasy, którym Range Rover stał się po 1994 roku.  W połowie lat 90. Range Rover był już własnością BMW, które dalej pracowało nad rozwojem marki. Powstał nawet prototyp SUV-a z silnikiem V12 z BMW serii 7, ale ostatecznie nie wszedł do produkcji.

Produkcja drugiej generacji Range Rovera trwała do 2002 roku, kiedy to została zastąpiona przez trzecią generację modelu. P38A odegrał kluczową rolę w umocnieniu pozycji Range Rovera jako synonimu luksusowych i wszechstronnych SUV-ów, łącząc elegancję z niezrównanymi możliwościami terenowymi. Aż do dzisiaj Ranger Rover II jest ceniony przez kolekcjonerów, a szczególnie koneserów marki.

Czy-Range-Rovery-są-uważane-za-luksusowe
Range Rover P38 z 1994 roku

Range Rover trzeciej i czwartej generacji

Range Rover III to chyba najbardziej znany model tej marki luksusowych SUV-ów. Trzecia generacja szturmem wbiła się do najwyższej klasy SUV-ów segmentu F. Poza luksusowymi wykończeniami ten model naszpikowano technologią – w tym zaawansowanymi systemami nawigacyjnymi i najlepszymi instalacjami audio oraz elektroniką. Innowacje zastosowano także w samej konstrukcji, dbając, aby zawieszenie dawało komfort jazdy zarówno na asfalcie, jak i nieutwardzonych wertepach. Model produkowano od 2002 do 2012 roku, ale linię tego samochodu widać nawet we współczesnych Range Roverach.

Czwarta generacja Range Rovera luksusem już wręcz ociekała. Najnowszy wówczas model popularnego SUV-a zaprezentowano podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Był to pierwszy na świecie SUV z nadwoziem wykonanym w całości z aluminium, co pozwoliło na znaczną redukcję masy pojazdu o ok. 400 kg, a tym samym poprawę efektywności zużycia paliwa. Range Rover nie zrezygnował przy tym z mocnych jednostek napędowych. Najsłabszą było V6 3.0 TD o mocy 258 KM, a najmocniejszą – V8 5.0 Supercharged o mocy 550 KM. Wszystkie warianty nowego Range Rovera były wyposażone w 8-biegową skrzynię i nieodłączny napęd na cztery koła. Pomimo dobitnie już luksusowego charakteru i bezpośrednią konkurencją z ówczesnym Mercedesem klasy S, Range Rover nadal zachowywał właściwości terenowe, świetnie radząc sobie poza asfaltową nawierzchnią. Tutaj Mercedes z pewnością pozostawał w tyle.

Czy-Range-Rovery-są-uważane-za-luksusowe
Range Rover czwartej generacji

Range Rover dzisiaj – Rolex wśród SUV-ów

Od tamtej pory BMW “odcina kupony”, bo nie pojawiła się kolejna, tak istotna odsłona Range Rovera, jak generacja czwarta. Od tamtej pory marka odświeża swój dotychczasowy dorobek w międzyczasie prezentując różne nietypowe wariacje.

W 2005 pojawił się Range Rover Sport, a później jego najnowsza wersja Range Rover Sport SV, która została uznana za najszybszy model w historii marki. Twórcy postawili tutaj na klasyczny luksus i walory terenowe, ale z domieszką sportowego charakteru.

Na rynku pojawił się także Range Rover Evoque – najmniejszy z rodziny, zdobył uznanie za kompaktowe wymiary, ale przy zachowaniu wszystkiego tego, co oferuje czwarta generacja, wzbogaconego oczywiście o najnowsze zdobycze technologii i designu.

Na koniec Range Rover powrócił do korzeni z modelem Velar – nazwanym tak samo, jak prototyp Range Rovera Classic z lat 70. XX wieku. Velar wypełnia lukę pomiędzy Evoque i Sport, tworząc swego rodzaju hybrydę obu modeli. Ten model cechuje smukła sylwetka i nowoczesne wnętrze, ale także nieprzeciętne osiągi.

Limitowana Edycja Modelu Sport
Limitowana Edycja Modelu Sport

Czy Range Rovery są uważane za luksusowe?

Podsumowując, tak! Range Rover to już dziś jak najbardziej auto z segmentu samochodów luksusowych, które konkuruje z takimi markami, jak Mercedes, Rolls-Royce czy Bentley.