Cadillac Celestiq. Pogromca Rolls’a i Bentley’a?

Screenshot 1
Cadillac Celestiq | fot. Cadillac

Bez wątpienia przyszło nam żyć u schyłku pewnej epoki – epoki samochodów spalinowych. Trend jasno wskazuje, że za kilka dekad tradycyjna motoryzacja bezpowrotnie zniknie, a napęd spalinowy zastąpią ogniwa wodorowe i silniki elektryczne. Branża motoryzacyjna już teraz oferuje pokaźną ofertę „elektryków”. Z trendem idą nawet te najbardziej luksusowe marki. Swoje modele z napędem elektrycznym zapowiedziały już Rolls-Royce i Bentley. Z okienka zmian skorzystał również Cadillac, który wypuści na rynek własnego, luksusowego elektryka.

Atmosfera na królewskim dworze nagle jakby zgęstniała. Dotąd niepodzielnie rządzący półką luksusowych samochodów Bentley i Rolls-Royce być może będą zmuszeni zrobić miejsce dla nowego gracza. Marka, prestiż i technologia sprawiały dotąd, że nikt nie był w stanie im zagrozić. W branży trwa jednak elektryczna rewolucja, która stwarza okazję na wbicie się w niszę i zaoferowanie klientom podobnego produktu z porównywalnymi lub lepszymi osiągami i modnym napędem.

Cadillac Celestiq. Amerykańska marka ma zamiar namieszać w segmencie aut luksusowych

Amerykański producent samochodów Cadillac niedługo dostarczy do pierwszych klientów swojego luksusowego elektryka – Cadillac Celestiq. Według najnowszych dostępnych danych firma zdołała zakontraktować już 600 do 750 sztuk tego modelu. Celestiq będzie konkurował z modelami Rolls-Royce’a i Benleya. Według wstępnych szacunków, luksusowego elektryka będzie można kupić za 340 000 dolarów. Cena kształtuje się na poziomie pomiędzy dwoma modelami Rolls-Royce – Rolls-Royce Ghost za 180 000 dolarów i Rolls Royce Spectre za 420 000 dolarów. Cadillac Celestiq będzie z kolei dużo droższy, niż elektryk Benleya, który ma kosztować ok. 274 000 dolarów.

Cadillac Celestiq będzie składany ręcznie. Firma planuje produkować ok. 2 auta dziennie, chociaż – jak już zapowiedziano – nie we wszystkie dni. Realnie będzie to między 400 a 500 sztuk rocznie.

Cadillac Celestiq vs Rolls-Royce Spectre. Amerykanin rzuca rękawicę Brytyjczykowi

Celestiq jest wyposażony w akumulator o pojemności 111 kWh i dwa silniki elektryczne o mocy 600 KM. Z takim „motorem” Cadillac jest w stanie rozpędzić się do setki w 3,8 sekundy i to przy niezłym zasięgu, wynoszącym ok. 300 mil (ponad 482 km). Caddy będzie wyposażony w napęd na cztery koła oraz system All Wheel Steering (AWS). Dla porównania czarny koń Rolls-Royce’a – model Spectre jest wyposażony w akumulator 102 kWh, dwa silniki elektryczne o mocy 584 KM. Jego maksymalny zasięg na jednym ładowaniu wynosi 260 mil (ponad 418 km), a do setki rozpędza się w 4,4 sekundy.

Biorąc pod uwagę specyfikację techniczną, wstępnym zwycięzcą pojedynku wydaje się Celestiq. Wśród marek luksusowych rzadziej decydują jednak osiągi, a częściej prestiż marki – w tym aspekcie zdecydowanym faworytem pozostaje Rolls-Royce .

Rolls Royce Spectre Anthracite (7)
fot. Damian B