Konglomerat Kering z decyzją w sprawie klimatu
Kering to francuski luksusowy konglomerat, w którego skład wchodzą giganty modowe takie jak, Gucci, Saint Laurent, Alexander McQueen, czy Balenciaga. Wraz z LVMH to dwa największe koncerny skupiające się wokół luksusowej mody. Kierowany jest przez François-Henri Pinaulta, który przewodniczy także fundacji o tej samej nazwie, zajmującej się problemem przemocy wobec kobiet na świecie. Oprócz tego konglomerat angażuje się w wiele innych działań społecznych, wspiera rozwój młodych talentów i współpracuje z uczelniami artystycznymi.
W zeszły piątek Kering oficjalnie zobowiązał się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 40% do 2035 roku. Ta idea tym samym wpisuje się w wizję dotyczącą odpowiedzialnego luksusu oraz uzupełnia jej rozwijającą się strategię zrównoważonego rozwoju. Jest to ogromny krok w kierunku rewolucji klimatycznej w branży mody. Co dokładnie obiecuje Kering i jakie skutki będzie miała ta decyzja?
Luksusowa moda, a klimat
Jak przemysł modowy wpływa na klimat? Obecnie mamy wystarczająco dużo informacji by wiedzieć, że moda w znacznym stopniu przyczynia się do negatywnych zmian w naszym klimacie. Szacuje się, że przemysł modowy jest odpowiedzialny aż za 2 do 8 procent globalnej emisji CO2. Dla zobrazowania sytuacji to więcej niż transport lotniczy, morski i żegluga razem wzięte. Statystyki dotyczące zużycia wody są jeszcze bardziej szokujące – około 215 bilionów litrów wody jest zużywane przez przemysł każdego roku.
Dodatkowo ubrania segmentu tak zwanego fast fashion produkowane są na ogromną skalę a ponad połowa światowej produkcji trafia na wysypiska. To wszystko przyczynia się do masowego napędzania konsumpcji dóbr. Produkty luksusowe są zdecydowanie bardziej trwałe. Dzięki skupieniu się na wysokiej jakości materiałach, są skonstruowane tak, aby wytrzymać dłużej niż dobra masowe. A to z kolei wymaga mniejszego zapotrzebowania na spalanie i odpady tekstylne. Dodatkowo elitarność luksusowych ubrań sprawia, że te produkty dostępne są w dużo mniejszych nakładach.
Dlatego choć niewątpliwie segment luksusowej mody dokłada swoją cegiełkę do katastrofy klimatycznej, jest to zdecydowanie mniejszy procent. Ekskluzywne marki mogą sobie pozwolić na produkcje mniejszej ilości wyspecjalizowanych i dobrze wykonanych produktów. Większość z nich poczyniła już kroki w sprawie poprawienia sytuacji klimatycznej, wiedząc, że mogą działać na rzecz klimatu nawet jeśli będzie się to wiązało ze zwiększeniem kosztów.
Zbalansowany rozwój
Światowi giganci luksusowej mody od paru lat powoli wkraczają na ścieżkę zrównoważonego rozwoju. Okazuje się, że Kering ze swoim oświadczeniem nie był pierwszy, LVMH również od jakiegoś czasu stawia sobie za cel zmniejszenie emisji zakresu 1 i 2 (emisji gazów cieplarnianych wynikających ze zużycia energii w zakładach i sklepach) o 50% do 2026 r. dąży do zmniejszenia o 55% emisji gazów cieplarnianych związanych z zakresem 3 na jednostkę wartości dodanej do 2030 roku.
Swój ślad węglowy stara się zmniejszyć także Prada, która już w 2021 osiągnęła cel przekształcenia charakterystycznej linii nylonowych ubrań i akcesoriów w całości w materiał pochodzący z recyklingu. Obecnie marka produkuje ponad 100 milionów jardów rocznie swojej tkaniny Re-Nylon z plastiku i odpadów pochodzących od konsumentów.
Co planuje Kering?
“Teraz wyznaczamy ten nowy cel bezwzględny, obejmujący zakresy 1, 2 i 3 protokołu w sprawie gazów cieplarnianych, ponieważ jeśli chcemy naprawdę zdekarbonizować nasze globalne przedsiębiorstwa, musimy przejść od redukcji intensywności emisji dwutlenku węgla do redukcji bezwzględnych”- stwierdził François-Henri Pinault.
Jak wspominaliśmy Kering zarządza luksusowymi firmami, w tym między innymi Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen. Jego wpływ na marki i ich politykę jest znaczący, wszystko to więc wskazuje na pozytywne zmiany w przyszłości. Kering ma wydać swój raport o postępach w zakresie zrównoważonego rozwoju w latach 2020-2023, w którym opiszę swoją nową strategię bioróżnorodności. Kering po raz kolejny pokazuje swoje zaangażowanie w niesienie pozytywnych zmian i wpływu na branże. Niewątpliwie ten krok zaowocuje w niedalekiej przyszłości.
Zostaw komentarz