Historia marki Gucci
Ich logo jest w obecnych czasach jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli na całym świecie. Natomiast sama historia marki Gucci, jest synonimem bogactwa, elegancji i ponadczasowego piękna. Nie ma wątpliwości, czemu firma zawdzięcza rzeszę klientów i klientek z niemal każdego zakątka świata.
Włoski dom mody w swoim asortymencie oferuje najwyższej jakości kolekcje ubrań i akcesoriów, szytych ręcznie we Włoszech. Wyrafinowanie, subtelność oraz unikalna estetyka produktów buduję dobre imię firmy od przeszło stu lat.
Mimo więc licznych skandali z udziałem nazwiska Gucci i kryzysów wewnątrz rodziny, które niemal doprowadziły firmę do bankructwa, dziś jej pozycja wydaje się być nienaruszalna. Gucci nie tylko stanowi siłę twórczą branży modowej, ale i reaguje na bieżące wydarzenia o znaczeniu międzynarodowym. Jednak jak właściwie wyglądała droga marki na szczyt?
Historia marki Gucci – kto stoi za imperium włoskiego domu mody?
Początki marki to osoba Guccia Gucciego. Syn florenckiego kupca, lata młodzieńcze poświęcił na dorabianiu w zakładzie swojego wuja produkującym słomiane kapelusze. Wkrótce zmuszony kryzysem w interesie postanowił poszukać szczęścia w Londynie. Tam po raz pierwszy zaznał luksusu w ekskluzywnym hotelu Savoy, gdzie ubiegał się o pracę portiera.
Z początku odprawiony z kwitkiem, po jakimś czasie i wielu lekcjach języka udało mu się zdobyć posadę pomywacza. Jednak już po pół roku awansował na hotelowego boya. Guccio był przystojny, dobrze ubrany i do tego niezwykle czarujący, czym szybko zjednał sobie przejezdnych bogaczy. Choć sama praca w hotelu należała raczej do skromniejszych, dla przyszłego projektanta stała się źródłem inspiracji.
Wszystko zaczęło się od kapeluszy i toreb
Gucci godzinami obserwując mężczyzn w szykownych garniturach i kobiety wręcz ociekające luksusem, czuł się wniebowzięty. Jednak największe wrażenie robiły na nim najróżniejsze torby, pudełka na kapelusze i kufry z inicjałami. To właśnie wtedy snuł plany o założeniu własnego sklepu ze skórzanymi akcesoriami.
Po czterech latach przepracowanych w Anglii Gucci wrócił do ojczyzny. Tam zakochał się w Aidzie Calvelii i wkrótce para wzięła ślub. Tuż przed rozpoczęciem pracy nad realizacją swojego celu, rozpoczęła się wojna, a on został wcielony do wojska. I historia marki Gucci, być może potoczyła się inaczej, gdyby nie pewna inna manufaktura…
Epizod Franzi
Po jej zakończeniu zatrudnił się w mediolańskiej firmie Franzi, zajmującej się produkcją luksusowej galanterii skórzanej. I to tam zdobył potrzebną wiedzę jak samodzielnie zarządzać przedsiębiorstwem. Wówczas był prawdziwie gotowy, by móc wcielić plan w życie.
I tak w 1921 pod numerem siódmym przy Via della Vigna Nuova we Florencji otwarty został pierwszy sklep pod nazwiskiem Gucci. Wraz z tym powstało pierwsze, lecz nie ostatnie logo marki- sylwetka boya w liberii i czapce z walizką w jednej ręce i torbą podręczną w drugiej. ,,House of Gucci’’ staje się małą, właściwie jednoosobową firmą.
Wielopokoleniowy modowy biznes marki Gucci
Guccio miał pięcioro dzieci: córkę Grimaldę i czterech synów- Enza (zmarł w dzieciństwie), Alda, Vasca i Rodolfa. Adoptował również nieślubnego syna żony- Uga, choć podobno nigdy nie łączyły ich bliskie stosunki. Jego zdecydowanym ulubieńcem był najstarszy syn- Aldo, w którym to widział przyszłego dziedzica firmy.
W 1938 roku to właśnie Aldo namawia ojca do założenia drugiego butiku w Rzymie. Gucci staje się rodzinnym biznesem i mając swoją siedzibę teraz i również w stolicy, stopniowo nabiera popularności. 14 lat później, tuż przed śmiercią, Guccio jest świadkiem powstania pierwszego sklepu poza terytorium Włoch. Butik w Nowym Jorku znacznie przyczynia się do wzrostu zysków.
Znani aktorzy i Gucci
Dwa lata później Gucci wypuszcza produkt, dzięki któremu firma staje się symbolem statusu. Powstaje torebka ze świńskiej skóry i polerowaną rączką z bambusa. Ten właśnie model rozsławia wówczas znana szwedzka aktorka Ingrid Bergman w filmie ,,Podróż do włoch’’. Oprócz tego w podobnym czasie wprowadzone zostaje numerowanie wszystkich produktów, a także zmienia się ówczesne logo- biednego boya z bagażami zastąpiono majestatycznym rycerzem w zbroi. Wszystko to przyczynia się do rosnącego zainteresowania Gucci.
W szybkim czasie insygnia GG stają się ulubieńcem celebrytów, a nawet rodzin królewskich ( Elżbieta II chętnie odwiedzała butik Gucci we Florencji). Przez następne 30 lat Aldo prężnie rozwija biznes, powstają butiki w Los Angeles, Tokio, czy Hongkongu. Zostaje nawet mianowany pierwszym włoskim ambasadorem w dziedzinie mody przez ówczesnego prezydenta- Kennedy’ego.
Kobiety odegrały dużą rolę w tej opowieści
Co ciekawe w życiu Aldo oprócz dla firmy zawsze było miejsce na kobiety. Mimo małżeństwa z piosenkarką operową Olwen Price, po latach na jaw wyszedł romans Aldo z ekspedientką jednego z lokali Gucci- piękną Bruną Palombo. Jako że we Włoszech rozwody legalne były dopiero od 1974 roku, bojąc się skandalu, para przez 10 lat ukrywała przed prasą istnienie córki – Patricii.
Mimo skandali w życiu osobistym projektanta, lata 60-te to szczytowy okres dla firmy. Wtedy też sklep przy via Condotti odwiedzają największe gwiazdy kina- Grace Kelly czy Rita Hayworth. I to właśnie dlatego historia marki Gucci jest taka kolorowa i bardzo ciekawa!
Synonim luksusu i międzynarodowa sława Gucci
Produkty oferowane przez Gucci stają się niesłychanie sławne na całym świecie. Logo zmienia formę po raz ostatni- uproszczone zostaje do dwóch liter G, wzajemnie na siebie nachodzących. Dodatkowo oprócz samych akcesoriów zaczęto produkować słynne mokasyny Gucci, niedługo później także biżuterię. W tamtym czasie w zarządzaniu biznesem Aldo pomagają jego trzej synowie- Paulo, Roberto i Giorgio.
Pierwsze problemy wewnątrz Gucci pojawią się w latach 70. Wspomniani synowie Alda zaczynają stopniowo dążyć do niezależności w firmie. Powstają pierwsze konflikty spowodowane próbami forsowania własnych pomysłów przez każdego z braci. Najbardziej żądny zmian jest Paulo. Proponuje on powiększenie Gucci o markę Gucci Plus, gdy ten pomysł się nie ziszcza, wysuwa żądanie stworzenia Paulo Gucci jako konkurencyjnej firmy na rynku. To spotyka się z otwartą dezaprobatą pozostałych członków rodziny.
Rodzinne problemy
W 1983 roku w Mediolanie umiera brat Alda- Rudolfo Gucci. Po jego śmierci większość udziałów w firmie przejmuje jego syn Maurizio, stając się jednym z głównych zarządców. Z czasem sytuacja wymyka się spod kontroli, rozpoczyna się trwająca 6 lat batalia prawna między Maurizio, a Aldo o pełen nadzór nad imperium Gucci. Pieniądze stają się katalizatorem konfliktu. Spór przybiera na sile.
Olbrzymie akcje Maurizia zostają zamrożone, a oskarżany o podatkowe malwersacje Aldo Gucci w 1986 roku trafia do więzienia na Florydzie, gdzie spędza rok. Maurizio, który ledwo wymknął się prawu, 3 lata później ucieka do Szwajcarii. W 1989 pozbywszy się konkurencji ze strony Aldo, zostaje mianowany prezesem Gucci.
Moda a finanse
Oryginalna historia marki Gucci nie jest taka kolorowa, bowiem zarząd Maurizio przynosi firmie same straty. Oskarżony zostaje o nieudolność w zarządzaniu finansami i wydawanie ogromnych sum pieniędzy na siedziby we Florencji i Mediolanie.
Dobro firmy zaczyna być kwestionowane i przyszłość imperium przestaje być pewna. Odnotowuje się, że latach 1991 do 1993 r. finanse, po raz pierwszy jak pokazuje historia marki Gucci były na minusie. Sytuacja stała się patowa już wtedy, gdy w 1987 roku arabska spółka Investcorp wykupiła akcje Paola, a następnie Alda, który w wyniku działań bratanków został odsunięty od kierowania firmą. Już w 1993 roku więc Investcorp staje się jedynym właścicielem spółki Gucci.
Jak pokazuje historia marki Gucci, niespełna dwa lata później od strzału z pistoletu Maurizio ginie, będąc ówcześnie ostatnim dziedzicem dynastii Gucci pracującym w firmie. Zleceniodawczynią zabójstwa okazuje się jego była żona- Patrizia Reggiani, nazywana czarną wdową domu Gucci. Motywem zbrodni jest rzekomo wściekłość z powodu utraty fortuny po rozwodzie oraz zazdrość o nowy związek Maurizia. Co ciekawe historie owej zabójstwa można zobaczyć na ekranach, w najnowszym filmie biograficznym Ridleya Scotta- ,,House of Gucci”.
Nowa jakość – nowy rozdział
Dyrektorem generalnym Gucci Group po śmierci Maurizio zostaje Domenico de Sole. Nie jest jednak nową postacią w firmie. Już w latach 80 pracował w firmie prawniczej, gdzie nawiązując współpracę z Gucci i pomaga w restrukturyzacji korporacyjnej. Następnie od 1984 roku jest dyrektorem generalnym Gucci America. Lata 1994-2004 to okres ponownego rozkwitu firmy.
Podczas swojej kadencji De Sole wyprowadził markę z bankructwa i odbudował jej znaczenie na arenie międzynarodowej. Gucci znów staje się luksusowym konglomeratem, w skład którego wchodzili Yves St. Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Stella McCartney, i Sergio Rossi.
Od tej pory wszystko co prestiżowe kojarzy się z historią marki Gucci
Powiew świeżości do Gucci wprowadza zatrudniona w 2004 roku Frida Giannini. Znakomita projektantka mody wprowadza pokazy Gucci na nowy poziom. Równocześnie piastujący od stycznia 2015 roku stanowisko dyrektora kreatywnego, Alessandro Michele na nowo definiuje luksus z metką Gucci. Włoch lansuje surrealistyczną estetykę, zaskakując widownię podczas każdej kolejnej prezentacji nowej kolekcji.
To właśnie stąd dzisiejsze Gucci łączone jest z niesamowicie trafnym balansem między pięknem a kontrowersją. Obecnie Guccio Gucci S.p.A. jest spółką zależną francuskiego holdingu Kering, skupiającego producentów produktów markowych. Wszystko wskazuje na to, że po latach rodzinnych waśni Gucci wpłynęło wreszcie na spokojniejsze wody.
Zostaw komentarz