Historia Ferrari
fot. wikipedia.org

Krwistoczerwone, budzące zachwyt, szybkie i pięknie, gardłowo brzmiące. Właśnie wyobraźnię amatorów motoryzacji rozpala, dosłownie, do czerwoności, Ferrari Cilindri V12. Auto odzwierciedla filozofię, jaką wyznaje ta włoska marka. Historia Ferrari potwierdza natomiast, że wizjonerstwo, pasja i odwaga przeradzają się w coś ponadczasowego. Ferrari pod wodzą Enzo stało się legendą, a prowadzone przez jego syna, kontynuuje tradycję prawdziwej motoryzacji. Ferrari Cilindri V12 już wyprzedało się na kilka lat do przodu. 

Historia Ferrari – wizjonerstwo i odwaga

Marzenie ma kolor czerwony. Choć w przypadku Enzo Ferrari kolor, tak charakterystyczny dla jego aut, nie był do końca jego wyborem, to jednak stał się synonimem tej legendy. Historia Ferrari jest niezwykła. To droga odwagi, wizjonerstwa i podążania za marzeniami. Opowieść o sukcesie i wyjątkowości. 

Wszystko zaczęło się od Enzo Ferrari, człowieka z wielkimi marzeniami, urodzonego w 1898 roku. Enzo, będący nie tylko utalentowanym kierowcą wyścigowym, ale także sprzedawcą dla Alfa Romeo, założył w 1929 roku Scuderia Ferrari – zespół wyścigowy dla dżentelmenów. Wkrótce potem, po wycofaniu się Alfa Romeo z wyścigów w 1933 roku, Scuderia Ferrari stała się nieoficjalnym reprezentantem Alfa Romeo na torze, odnosząc wiele zwycięstw.

Fot. Auto Swiat
Enzo Ferrari, fot. autoswiat.pl

Jednakże w 1937 roku Scuderia Ferrari została zlikwidowana i wchłonięta przez Alfa Romeo. To nie powstrzymało Enzo. Zdeterminowany, by podążać własną drogą, opuścił firmę w 1939 roku i założył własne przedsiębiorstwo, Auto Avio Costruzioni. Ze względu na umowę o zakazie konkurencji, nie mógł używać nazwiska Ferrari przez kolejne cztery lata. W czasie II wojny światowej firma produkowała silniki lotnicze i narzędzia dla wojska, co pozwoliło na zebranie kapitału na przyszłe przedsięwzięcia. W 1943 roku, w obawie przed bombardowaniami alianckimi, fabryka została przeniesiona do włoskiego Maranello, gdzie Ferrari działa do dziś.

Własna droga

W 1947 roku Enzo mógł wreszcie nadać swojemu dziełu swoje nazwisko, i tak narodziło się Ferrari, wraz z modelem 125 S z nowym silnikiem V12. Firma szybko zyskała reputację dzięki wysokiej jakości i wyjątkowym osiągom swoich samochodów, wygrywając prestiżowe wyścigi, takie jak 24-godzinny Le Mans w 1949 roku i Carrera Panamericana w 1951 roku. Samochody Ferrari stały się symbolem luksusu i marzeniem wielu entuzjastów na całym świecie. Włoski ogier zawładnął wyobraźnią fanów motoryzacji.

20230323 Ferrari3959 V5
fot. ferrari.com

W 1960 roku Ferrari przekształciło się w spółkę publiczną, a w 1969 roku Fiat nabył 50% jej udziałów, co pozwoliło na dalszy rozwój. Firma kontynuowała innowacje, wprowadzając na rynek takie modele jak Dino 206 GT, pierwszy masowo produkowany samochód z silnikiem umieszczonym centralnie.

Enzo Ferrari zmarł w 1988 roku, ale jego dziedzictwo żyje dalej. Pod kierownictwem Luci Cordero di Montezemolo, który objął stery w 1991 roku, Ferrari znacząco zwiększyło swoją rentowność i gamę modelową, jednocześnie poprawiając wyniki w Formule 1. Pod jego rządami powstały takie legendy jak F50, Enzo i LaFerrari.

Ferrari znów w rękach Ferrari

Po rezygnacji Montezemolo w 2014 roku, Ferrari przeszło przez kilka zmian zarządu. Sergio Marchionne przeprowadził firmę przez ofertę publiczną i oddzielenie od Fiat Chrysler Automobiles w 2016 roku. Jego następca, Louis Camilleri, a później Benedetto Vigna, kontynuowali tę drogę, wprowadzając plany na pierwszy w pełni elektryczny model Ferrari. Obecnie 10 % udziałów, funkcję wiceprezesa oraz głównego inżyniera ma Piero Ferrari, a na rynku pojawiło się bezkompromisowe, odważne i zachwycające Ferrari Cilindri V12. Historia Ferrari zatacza koło, a włoska firma tworzy auto – hołd tradycji.

Czerwona błyskawica na torze

Ferrari to nie tylko samochody, to także duch wyścigów. Scuderia Ferrari jest najstarszym i najbardziej utytułowanym zespołem w Formule 1. Odnosił sukcesy także w wyścigach samochodów sportowych, takich jak Mille Miglia i 24-godzinny Le Mans. Po pięćdziesięciu latach przerwy, w 2023 roku Ferrari triumfalnie powróciło do wyścigów długodystansowych, wygrywając Le Mans.

Samochody Ferrari ewoluowały od ręcznie wykonywanych V12 z silnikami z przodu do nowoczesnych hybrydowych modeli jak SF90 Stradale. Firma pozostała synonimem luksusu, precyzyjnego rzemiosła i niesamowitych osiągów, będąc symbolem marzeń i pasji realizowanych z uporem i determinacją. 

Scuderia Ferrari

Scuderia Ferrari, popularnie nazywana Gestione Sportiva, to dział firmy Ferrari zajmujący się sportami motorowymi. Podczas gdy Ferrari obsługuje klientów i prywatne zespoły, Scuderia Ferrari jest odpowiedzialna za fabryczny zespół w Formule 1. Zespół zadebiutował w Formule 1 podczas drugiej rundy Mistrzostw Świata, Grand Prix Monako w 1950 roku z modelem Tipo 125 F1. Ferrari jest najbardziej doświadczonym i utytułowanym zespołem w historii Formuły 1. Zdobył 16 tytułów w klasyfikacji konstruktorów oraz 15 tytułów w klasyfikacji kierowców. Obecnie za sterami włoskiego Ferrari zasiadają Carlos Sainz Jr. (od 2021 roku) i Charles Leclerc (od 2019 roku).

Najważniejsze sukcesy Ferrari na torze

  • 1950 – Debiut Scuderia Ferrari w Formule 1 podczas Grand Prix Monako.
  • 1951 – Pierwsze zwycięstwo w Grand Prix Wielkiej Brytanii przez José Froilán González.
  • 1952-1953 – Alberto Ascari zdobywa dwa tytuły mistrza świata, wygrywając większość wyścigów sezonu.
  • 1961 – Ferrari zdobywa podwójne mistrzostwo z modelem Ferrari 156.
  • 1964 – Kolejne mistrzostwo konstruktorów i triumf w klasyfikacji kierowców.
  • 1975 – Niki Lauda zdobywa podwójne mistrzostwo z nowym modelem Ferrari 312T.
  • 1977 – Kolejne podwójne mistrzostwo dla Ferrari z Niki Laudą.
  • 1979 – Jody Scheckter zdobywa mistrzostwo świata kierowców, a Ferrari tytuł mistrzów konstruktorów.
  • 2000-2004 – Dominacja Ferrari z Michaelem Schumacherem, zdobycie pięciu kolejnych tytułów mistrza świata kierowców i konstruktorów.
  • 2007 – Kimi Räikkönen zdobywa tytuł mistrza świata kierowców, a Ferrari tytuł mistrzów konstruktorów.
  • 2008 – Ferrari obroniło tytuł mistrzów konstruktorów, Felipe Massa walczył o mistrzostwo kierowców do ostatniego wyścigu.
  • 2023 – Triumf w 24-godzinnym wyścigu Le Mans po 50 latach przerwy.

Scuderia Ferrari to zespół z bogatą historią i wieloma sukcesami. Przez lata utrzymuje się na szczycie motorsportu, stanowiąc wzór dla innych zespołów. Ferrari jest synonimem pasji, innowacji i dążenia do doskonałości na torze wyścigowym.

Co symbolizuje Ferrari?

Historia Ferrari pozwala powiązać z tą niezwykłą marką także pewne cechy. Nabywcy tych aut nie tylko kupują luksusowe, niezawodne i piękne samochody. Ferrari to o wiele więcej. Fragmenty z filmu “Le Mans” czy wprost “Ferrari” Michaela Manna z Adamem Driverem w roli głównej ukazują historię Ferrari jako drogę wizjonera, który odważnie realizował swoje marzenia. 

Ferrari symbolizuje luksus, prestiż i wyjątkowy status społeczny. Jego wysokie ceny i ekskluzywność sprawiają, że jest to marka dostępna tylko dla wybranych. To czyni ją wyraźnym znakiem sukcesu i bogactwa. Obecność Ferrari w Hollywood i przemyśle muzycznym dodatkowo wzmacnia jego wizerunek jako symbolu elity. Jest kojarzonego z glamour i wyjątkowym stylem życia. Ferrari jest synonimem innowacyjności technologicznej, dzięki stałemu przesuwaniu granic w dziedzinie inżynierii motoryzacyjnej. Marka ta słynie z zaawansowanych technologii, takich jak własne mieszanki gumowe do opon poprawiające osiągi na torze. Opatentowane silniki zapewniające maksymalną moc przy zachowaniu wydajności. Wykorzystanie zaawansowanych materiałów, takich jak włókno węglowe i tytan, gwarantuje lekkość i trwałość pojazdów. Przekłada się to na doskonałe osiągi.

Ferrari 12cilindri 5 1328x747 1
fot. ferrari.com

Ferrari to również symbol perfekcji w designie – luksusowe, wyrafinowane wnętrza i eleganckie nadwozia są projektowane z myślą o najwyższym komforcie i estetyce. Marka jest kojarzona z wartościami takimi jak dążenie do doskonałości, innowacyjność, ekskluzywność oraz nieustanna pasja do prędkości i wyścigów. Ferrari pozostaje jedną z najbardziej ikonicznych i pożądanych marek samochodowych na świecie.