W krainie srebra – marka Hefra
Często dziwiłem się jak na zachodzie Europy może być tyle starych manufaktur, niekiedy istniejących setki lat. A u nas jest z tym dosyć krucho. Oczywiście wiele wojen, nacjonalizacji majątków, czy komunistycznych represji zrobiło swoje. Więc nie ma się czemu dziwić, dlatego z jeszcze większą fascynacją powinniśmy doceniać Polskie marki z historią. Może nie zawsze jest tu ciągłość prosperowania na rynku i prawowici właściciele, ale jest jak jest. Mieliśmy wiele zakrętów dziejowych i każda firma, która istniała przed wojną wzbudza w nas ciekawość i zachwyt.
Produkty premium mają swoje źródło w małych europejskich manufakturach. Wytwarzane ręcznie, z wielką pieczołowitością pokazują nam historię prawdziwej marki, która nie boi się swojej przeszłości. Nie boi się także stanąć do nowej wojny o klienta i mierzyć się z przyszłością. Z rynkiem pełnym bylejakości i mierności. To trudne, tym bardziej, że podrabiamy dzisiaj wszystko co się da i finalnie nie wiemy co jest oryginalne.
Dzisiaj chciałbym przedstawiać Wam markę Hefra. Która z powodzeniem kontynuuje ponad 200 letnią tradycję wyrabiania przepięknych produktów posrebrzanych i srebrnych. Odwiedziłem w Warszawie sklep firmowy i odbyłem przemiłą rozmowę z prezes zarządu Hefry panią Ewą Bałdygą, za co serdecznie dziękuję.
Pani Ewo dziękuję za zaproszenie i możliwość wysłuchania szczerej historii Hefry. Jest mi tym bardziej miło, iż to właśnie Hefra ze swoimi luksusowymi towarami jest w Luxury Products. Cieszę się na współpracę i myślę, iż w swoim artykule przekażę naszym czytelnikom jak ważne miejsce na rzemieślniczej i fabrycznej mapie Polski zajmuje Państwa firma.
Proszę powiedzieć Jaką historię niesie w sobie marka Hefra i co Państwa wyroby robiły na słynnym statku Batory?
Dzień Dobry
HEFRA to obecnie jedyny polski producent sztućców oraz galanterii stołowej, który wytwarzana produkty w całości ze srebra, platerowane srebrem lub wykonane ze stali nierdzewnej. Kontynuujemy blisko 200-letnią tradycję założycieli braci Fraget i braci Henneberg. Marka niezmiennie od dziesiątków lat, oferuje swoim klientom ekskluzywne, najwyższej jakości elementy zastawy stołowej. Ich wysublimowane kształty przeplatają w sobie nowoczesną technologię wraz z tradycją i doświadczeniem.
Początki firmy sięgają 1824 r., gdy przybyły z Francji przedsiębiorca Alfons Fraget założył nowoczesną na ówczesne czasy fabrykę platerów. Zaawansowany technologicznie zakład z miejsca stał się cenionym dostawcą wykwintnych sreber i platerów dla bogatych elit, arystokracji i najbardziej wpływowych osób w Polsce i na świecie. Sukces szybko obudził konkurencję. Jeden z dawnych pracowników braci Fraget – Juliusz Józef Henneberg w 1856 r. otworzył własny „srebrny” biznes. Po I wojnie światowej zarówno Fraget, jak i Henneberg mogli poszczycić się doskonałymi wynikami sprzedażowymi. W fabrykach zaopatrywały się najważniejsze hotele i kasyna, ministerstwa i instytucje rządowe. Zastawy Frageta pojawiły się nawet na pierwszym rejsie statku „Batory”, który wypłynął z Gdyni do Ameryki w 1936 r.
Po II wojnie światowej zarówno zakłady Frageta, jak i Braci Henneberg, w znacznej części zostały zniszczone i rozgrabione oraz znacjonalizowane. Produkty odzyskały szansę na dawną świetność dopiero 1 stycznia 1965 r., gdy zdecydowano o połączeniu fabryki Frageta z zakładami Henneberga. Od nazwisk założycieli powstała znana dziś marka HEFRA. Blisko 200 lat później, zarówno wyroby ze srebra, jak i platerowane nieustannie znajdują uznanie klientów, a historia produktów Frageta i Henneberga, w dalszym ciągu się pisze.
Co wyróżnia Hefrę od innych starych polskich firm?
W ofercie są np. sztućce produkowane od przeszło 100 lat. Klienci bardzo sobie to cenią, gdyż mogą np. uzupełnić brakujące elementy zastawy stołowej bez konieczności kupowania całego nowego kompletu. HEFRA, podobnie jak w dawnych czasach, oznacza dziś splendor i sprawuje funkcję pożądanego prezentu na wszystkie wyjątkowe okazje, od ślubów, po bardziej kameralne uroczystości.
Wszystkie sztućce wykonane są ręcznie przez rzemieślników z wieloletnim doświadczeniem. Wyroby na każdym etapie produkcji przechodzą kontrolę jakości. Sztućce oprócz walorów estetycznych posiadają również właściwości antybakteryjne. A dodatkowo srebrne sztućce (brak zawartości niklu) są kupowane przez osoby borykające się z alergiami.
Jak Hefra łączy stare metody rzemiosła z nowoczesną technologią?
Jednym z wyróżników HEFRY jest fakt, że sztućce i galanteria stołowa są produkowane w dużej mierze metodą rzemieślniczą. I w tej kwestii niewiele się zmieniło na przestrzeni tych prawie 200 lat. HEFRA to nadal kameralna fabryka, w której znacząca część produkcji opiera się na pracy ludzkich rąk. Szlifowanie, szczotkowanie, polerowanie, dopieszczanie ornamentów na poszczególnych trzonkach – to wszystko ręczna, artystyczna praca. Tym samym, możemy się szczycić, że każdy sztuciec HEFRY został indywidualnie dopracowany i dopieszczony, aby ostatecznie trafić na nasze stoły i cieszyć oczy swoim perfekcyjnym wykonaniem. To wartość dodana do naszych sreber i platerów, że nie wyszły z produkcji masowej, mechanicznej, ale są wytworem rzemieślniczej pracy.
Czy marka w całości jest Polska?
Warszawska Fabryka Platerów to firma w 100% polska. Sztućce oferowane przez Hefrę wykonane są w Polsce z wykorzystaniem polskich materiałów. Do każdego zestawu sztućców wystawiany jest certyfikat producenta. Marka jest wielokrotnie nagradzana i doceniana za wspieranie polskiej gospodarki i rzemiosła. Została wyróżniona m.in. nagrodą przyznaną w plebiscycie „100% Polski Produkt” tygodnika „Do Rzeczy”, a także była prezentowana na Polskiej Wystawie Gospodarczej orgaznizowanej przez Prezydenta RP.
Co młodzi ludzie znajdą w Hefrze?
Tradycja głosi, że młoda para do nowego domu powinna wprowadzić się z własną łyżką. To dlatego tak popularnym prezentem ślubnym jest ofiarowanie nowożeńcom zestawu sztućców. Ale wyroby Hefry dedykowane są nie tylko nowożeńcom. Młodzi ludzie bardzo doceniają produkty robione ręcznie, które są unikatowe i nie są produkcją masową. Sztućce HEFRY to również dobra, które podnoszą status i świadczą o dobrym guście. Taka zastawa to świetny dodatek do domu. Ważne jest też to, że tego typu sztućce przestają być jedynie produktami na tzw. specjalne okazje. Młodzi ludzie doskonale zdają sobie ze znanych od wieków antybakteryjnych właściwości srebra, więc stosują przedmioty na co dzień. Doceniają też, że jest to produkt polski i klasyczny, który sprawdzi się w wielu aranżacjach stołu podczas ważnych spotkań rodzinnych.
Jak jest najbardziej znana kolekcja Hefry związana z historią Polski?
Większość kolekcji, spośród trzynastu modeli HEFRY, związana jest z historią. Znaczna część z nich bowiem pochodzi jeszcze z XIX wieku, a ich twórcą był Józef Fraget, jeden z ojców założycieli HEFRY. Same nazwy modeli sztućców HEFRY odnoszą się do historii Polski, jak chociażby Księstwo Warszawskie, czy do innych europejskich kultur, np. orientalny model Wschodni, czy Romański. Twórcy modeli HEFRY chcieli w ten sposób nie tylko podkreślić jakość i prestiż kolekcji sztućców, ale również poprzez tak uniwersalne nazwy sprawić, że produkty te do dzisiaj są ponadczasowe i zapadające w pamięć.
W kolekcji posiadamy również model Imperial, który został stworzony z okazji 190-lecia istnienia Warszawskiej Fabryki Platerów HEFRA, jak również z okazji zbliżającej się wtedy rocznicy 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Aby nadać rangi tej kolekcji, model ten jest produkowany wyłącznie w wersji srebrnej.
Czy produkujecie artykuły na specjalne zamówienie?
Wszystkie produkty Hefry można pozłocić. Ta forma zamówienia cieszy się również sporym zainteresowaniem. Jest również możliwość wykonania dowolnego kształtu, jednak jest to osobny proces, który trwa dłużej. Klienci Hefry mogą jednak wybierać z naprawdę szerokiego asortymentu. W ofercie oprócz sztućców są również np. srebrne szachy, cukiernice, koszyki do owoców itd.
Jakie było najbardziej szalone zamówienie?
Codziennie otrzymujemy wiele zamówień, mniej lub bardziej standardowych. Natomiast w przypadku srebrnych i posrebrzanych sztućców , czy galanterii stołowej, trudno mówić o „szaleństwie”. Klienci cenią w naszych produktach ich dostojność i piękno wykonania. To, co może wyróżniać sztućce, czy galanterię HEFRY, to oczywiście grawerunek. I tutaj najczęściej nasi Klienci wybierają indywidualnie inicjały, daty, czy znaki specjalne.
Na pewno jednym z ciekawszych wydarzeń w życiu HEFRY, było przekazanie łyżeczki urodzinowej „Bocianek” nowo narodzonemu księciu Louisowi. Łyżeczka z grawerunkiem imienia księcia, datą i godziną jego urodzin, została wysłana do Wielkiej Brytanii. Ponadto, realizujemy sporo zamówień na tzw. upominki, czy gadżety do sklepów muzealnych, np. łyżeczki z grawerunkiem syrenki dla Muzeum Warszawy, czy z wizerunkiem Fryderyka Chopina, do muzeów temu artyście dedykowanych.
Bardzo szczycimy się zamówieniami realizowanymi na zamówienie Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Premiera czy Ambasad, gdzie również często realizujemy zamówienia niestandardowe. Zawsze jesteśmy otwarci na propozycje i chętnie podejmujemy się nowych wyzwań.
Co powinna w sobie mieć nowoczesna marka Polska?
Polacy są zmęczeni powtarzalnością towarów i posiadaniem tego samego, co sąsiad w przysłowiowym bloku obok. Sztućce stały się tak pospolite, że praktycznie nie da się na pierwszy rzut oka zgadnąć, kto jest ich producentem. W przypadku HEFRY jest inaczej. Nasze wyroby to marka sama w sobie. Polacy coraz częściej poszukują w produktach oryginalności, ale także i jakości. To dlatego ręcznie wykończona zastawa stołowa ponownie zagościła na polskich stołach, a HEFRA w świadomości klientów.
Czy srebro to dobry pomysł na dywersyfikację portfela inwestycyjnego?
Zakup srebra pod postacią ręcznie robionej zastawy to kapitał na wiele długich lat. W każdej chwili można postawić taki produkt na stół, który nada wspaniałego charakteru ważnej uroczystości. Jest to coś bardzo namacalnego i autentycznego, ale również i wartościowego. Jest to świetny pomysł na lokatę środków. Zakupy zazwyczaj są przemyślane, bo Polacy zwracają uwagę na to, w co inwestują, a w tym przypadku również i tak zwaną przez nas „biżuterię stołową”, bo jej używają. Po prostu. Inwestycje alternatywne obejmują dzisiaj niezwykle szeroki wachlarz produktów i usług. W dobie przeróżnych możliwości i ofert na rynku inwestycyjnym, trudno czasem oszacować, w co warto inwestować. Jednak marka, jaką jest HEFRA istnieje od blisko 200 lat i produkuje przedmioty wykonane z niezwykłą precyzją i na niezmiennie wysokim poziomie. W dodatku warto dodać, że srebro, podobnie jak i złoto, zawsze będą cennym kruszcem.
Pani Ewo dziękuję za miłe i budujące spotkanie. Po wojnie nasz kraj stracił wiele cennych zabytków, tak było też z manufakturami. Dlatego dzisiaj coraz częściej słyszymy o wskrzeszaniu przedwojennych marek. Moim zdaniem, jest to dobry kierunek, słuszna droga i recepta na wszędobylską masową produkcję. Ludzie coraz częściej szukają prawdziwych i oryginalnych inspiracji do swoich wnętrz. Hefra jest jedną z takich inspiracji. Jej historia dowodzi o niezłomności, sile i przywiązaniu pracowników do swojej marki.
Długoletnie firmy powinny pokazywać swoją bogatą historię, bez żadnych przekłamań. Czyli po prostu być szczere w tym co robią i to jest luksus. Jednocześnie spoglądać w przyszłość w zgodzie z nowymi technologiami, nie zapominając o starej sztuce rzemiosła. Luxury Products to setki starych europejskich manufaktur z niezwykle bogatą historią. Cieszę się, że marka Hefra jest z nami!
Zostaw komentarz