Marka odzieżowa Off White – do kogo należy?

Marka Odzieżowa Off White Do Kogo Należy
Fot. vogue.de

W świecie mody, gdzie granica między haute couture a ulicznym stylem zaciera się coraz bardziej, nie sposób nie wspomnieć o Off-White. Marka odzieżowa Off-White od początku swojej działalności wzbudzała emocje – łącząc miejską surowość z luksusowym wykończeniem, redefiniując tym samym pojęcie streetwearu. Ale za każdym logo stoi historia. I właśnie dziś przyjrzymy się tej, która stoi za Off-White: skąd się wzięła, kto nią zarządza i jak wygląda jej przyszłość po odejściu założyciela.

Marka odzieżowa Off White – wizja, która zmieniła oblicze mody ulicznej

Narodziny Off-White w 2012 roku nie były przypadkiem, lecz efektem wieloletniego dojrzewania wyjątkowego umysłu. Jej twórca, Virgil Abloh, to postać nietuzinkowa – inżynier z dyplomem, DJ, artysta i projektant, który nie miał formalnego wykształcenia modowego, ale posiadał coś o wiele cenniejszego: wyczucie estetyki i umiejętność czytania kultury. Zanim stworzył własną markę, zdobywał doświadczenie jako dyrektor artystyczny u boku Kanyego Westa. To właśnie współpraca przy projektach kreatywnych w ramach DONDA (kreatywnej agencji Westa) otworzyła mu drzwi do świata high fashion. W 2013 roku, zaledwie rok po założeniu Off-White, jego projekty zaczęły pojawiać się na paryskich wybiegach tworząc trendy i wyznaczając nowe szlaki w modzie.

Marka Odzieżowa Off White Wizja Wyjątkowa
Fot. gq.com

Czym wyróżniała się marka odzieżowa Off-White od samego początku? Była odpowiedzią na zmieniające się potrzeby młodych konsumentów – świadomych, progresywnych, szukających mody, która mówi więcej niż tylko “ładnie wygląda”. Abloh nie tworzył ubrań, on tworzył kontekst – estetyczny i kulturowy. Jego projekty z charakterystycznymi cudzysłowami (np. „SHOELACES” na sznurówkach czy „SCULPTURE” na torbach) stały się manifestem podejścia do mody jako komentarza społecznego.

Jednocześnie Off-White stało się pionierem w łączeniu świata luksusu z autentycznym stylem ulicznym. Zamiast wybierać między jednym a drugim, Abloh zdecydował się połączyć oba bieguny. Używał wysokogatunkowych materiałów, nie rezygnując z surowej formy. Styl brandu od początku był mocno graficzny – krzyżujące się strzałki, ukośne paski, industrialna typografia. Wszystko to szybko trafiło do świadomości fanów mody i zostało uznane za nową klasykę streetwearu, a jednocześnie jedną z najbardziej luksusowych marek odzieży na świecie.

Losy marki po śmierci Virgila Abloha

Śmierć projektanta w listopadzie 2021 roku była ogromnym ciosem nie tylko dla świata mody, ale także dla kultury jako takiej. Abloh, zaledwie 41-letni, odszedł po dwuletniej, prywatnej walce z rzadką odmianą nowotworu – angiosarcomą serca. Wiadomość o jego odejściu wstrząsnęła branżą. Projektant, który jeszcze kilka tygodni wcześniej pojawiał się publicznie, z dnia na dzień stał się legendą. Dla wielu pojawiło się naturalne pytanie: co dalej z Off-White? Czy marka, tak ściśle związana z jedną, wyrazistą osobowością, ma szansę przetrwać bez swojego twórcy?

Marka Odzieżowa Off White
Fot. vogue.globo.com

Odpowiedź nadeszła szybko i była wyraźnym sygnałem, że Off-White nie zniknie z rynku – wręcz przeciwnie. Jeszcze przed śmiercią Abloha, w lipcu 2021 roku, francuski gigant luksusu LVMH ogłosił przejęcie większościowych udziałów w Off-White. Koncern objął 60% akcji marki, natomiast pozostałe 40% pozostało w rękach rodziny Abloha i jego autorskiej firmy Virgil Abloh™. Ten ruch nie był przypadkowy. LVMH od lat współpracowało z Ablohem, szczególnie po jego nominacji na dyrektora artystycznego męskiej linii Louis Vuitton w 2018 roku. Przejęcie Off-White było strategicznym posunięciem, mającym na celu zabezpieczenie dziedzictwa marki, a jednocześnie zapewnienie jej możliwości globalnej ekspansji i rozwoju.

W praktyce oznaczało to pełne wsparcie dla kontynuacji wizji Abloha z zachowaniem estetyki, języka wizualnego i ducha twórczości, które stanowiły o sukcesie Off-White. LVMH, mające w swoim portfolio takie marki jak Dior, Givenchy, Celine, nie miało zamiaru przekształcać Off-White w kolejną „korporacyjną” linię. Zamiarem było zachowanie jej autentyczności i bliskości z młodą, świadomą społecznością. Przez kilka miesięcy po śmierci Abloha marka funkcjonowała więc w swoistym stanie przejściowym. Kolekcje były realizowane na bazie już przygotowanych koncepcji, z zespołem projektowym, który współpracował z nim przez lata. Jednocześnie trwały poszukiwania osoby, która mogłaby przejąć stery i poprowadzić Off-White w nową erę. Kim jest więc kolejny dyrektor marki?

Ogłoszenie nowego dyrektora kreatywnego

W lutym 2023 roku ogłoszono, że nowym dyrektorem artystycznym marki odzieżowej Off-White zostaje Ibrahim Kamara. Postać nie mniej fascynująca i równie głęboko zakorzeniona w świecie współczesnej kultury. Kamara urodził się w Sierra Leone, dorastał w Gambii, a następnie przeprowadził się do Londynu. Od wczesnych lat wyróżniał się nie tylko wyczuciem stylu, ale odwagą w podejściu do tematyki tożsamości w modzie. Zanim trafił do Off-White, Kamara był znany głównie jako redaktor naczelny magazynu Dazed i niezależny stylista współpracujący z największymi nazwiskami branży – od Burberry i Louis Vuitton, po Rihanna i Beyoncé.

Jego estetyka? Głębia kulturowa, odwaga w dekonstrukcji norm i celebracja różnorodności. Wybór Kamary na następcę Abloha był więc nie tylko logiczny, ale i symboliczny – kontynuował on rewolucję, jaką Abloh rozpoczął. Od momentu objęcia stanowiska, Kamara wprowadza do marki nowy język wizualny, zachowując przy tym jej fundamenty: graficzną zuchwałość, dialog z młodą kulturą i zdolność komentowania rzeczywistości. Jego pierwsze kolekcje dla Off-White łączą surową energię z bardziej poetycką warstwą przekazu. Widać w nich wpływy afrykańskiej sztuki, postkolonialnej refleksji, ale też głęboki szacunek do idei „ubrania jako opowieści”.

W rozmowach z mediami Kamara podkreśla, że nie chce „zastępować” Abloha, ale rozwijać jego spuściznę w duchu szacunku do kultury ulicznej. To podejście zdobyło uznanie zarówno branży, jak i wiernych fanów marki, którzy z uwagą śledzą nowy rozdział marki luksusowej Off-White.

Jak Wyglądają Najnowsze Kolekcje Marki Odzieżowej Off White (1)
Fot. contrastmag.com
Reklama
Sportofino